Visuele screening

Een kind dat moeite heeft met lezen, hoeft niet per definitie dyslexie te hebben. Toch wordt vaak snel in die richting gedacht. Vaak liggen aan leesproblemen vooral visuele problemen ten grondslag, kinderen hebben dan bijvoorbeeld veel moeite met het maken van oogsprongetjes en oog-volgbewegingen, welke nodig zijn om goed en vlot over de regel te kunnen lezen. Richten de ogen bijvoorbeeld niet goed, dan leest het kind steeds op de volgende regel verder. En als de ogen niet goed samenwerken dan dansen de letters op het papier. Dat betekent niet dat het kind een bril nodig heeft of dyslexie heeft, maar dat er gewerkt moet worden aan de niet-voldoende geïntegreerde reflexen en de visuele vaardigheden.

Ik wil graag met u en uw kind de oorsprong van het probleem aan gaan pakken. Bij een visuele screening onderzoek ik hoe de ogen bewegen, hoe ze richten en hoe er wordt scherp gesteld. Vervolgens kunnen we door middel van visuele training het probleem verminderen of zelfs oplossen. Bij een visuele training worden oogoefeningen aangeboden tijdens de behandelsessie, welke thuis herhaald worden. Door de oefeningen worden de oogspieren getraind, wat er voor zorgt dat de ogen bijv. steeds beter gaan samenwerken, beter gaan richten of gemakkelijker oogsprongetjes kunnen maken. Dit alles zorgt er voor dat het lezen gemakkelijker gaat.